Everyday-is-a-happy-day.jouwweb.nl

Spieren en gewrichten

Het bewegingsapparaat is een complex geheel dat bestaat uit botten, gewrichten, spieren, pezen en zenuwen. Ons lichaam is een geoliede machine die de hele dag in beweging is, lopen, zitten, staan, rennen en zelfs je ogen knipperen doe je met spieren. Dus je snapt dat er makkelijk iets mis kan gaan, daarom zijn klachten aan het bewegingsapparaat de meest voorkomende.

Gewrichten
In ons lichaam zitten 200 botten, deze geven steun aan ons lichaam. Een deel zit stevig aan elkaar, maar een groot deel kunnen afzonderlijk van elkaar bewogen worden. Dit zijn de gewrichten, er zitten ongeveer 100 grote en kleine gewrichten in ons lichaam. De gewrichten worden onderverdeeld naar draai-, scharnier-, kogel-, schuif-, en zadelgewricht. Zij vormen de bewegende verbinding tussen twee botdelen die bekleed zijn met kraakbeen.

Om de gewrichten te beschermen zit er een gewrichtskapsel omheen, dit is strak bindweefsel dan van binnen met slijmvlies bekleed is. Dit slijmvlies zorgt voor de smering van de gewrichten. Dit voorkomt de slijtage van de gewrichten. Dus een goede conditie van het smeermiddel is nodig om het kraakbeen gezond te houden. Het smeermiddel zorgt er ook voor dat de gevormde afvalstoffen bij het bewegen afgevoerd worden. Zo heeft A.Vogel in zijn assortiment Glucosamine+Alchemilla dit bevat Alchemilla vulgaris en Populus tremuloides. Dit helpt bij het behoud van een goede conditie van het smeermiddel en het behoud van gezond kraakbeen. Hierdoor blijven de gewrichten soepel.

Spieren
In ons lichaam zitten heel veel spieren, zo zijn er spieren die zorgen dat we kunnen lopen. Maar ook ons hart is een spier. Elke spier heeft een eigen functie en er zitten er wel meer dan 600 in ons lichaam. Spieren zijn niet allemaal eender, zo heb je dwarsgestreepte spieren (skeletspier), deze zijn aan de uiteinden verbonden door pezen aan de gewrichten. Hierdoor kan je je bewegen.

Voeding voor de spieren
Als we ouder worden gaat onze spiermassa achteruit, onze gewrichten slijten elk jaar iets meer. Dit is een normaal proces, wanneer je 45 jaar bent gaat de vermindering van onze spiermassa beginnen. Door goed en gezond te eten kunnen we dit proces vertragen. Maar ook sporten helpt hierbij. Beweging is belangrijk om de soepelheid en bewegingsfuncties zoveel mogelijk te behouden. Het beste is een zomin mogelijk belastende sport te kiezen, zo hou je de gewrichten goed soepel en gezond.

Door het consumeren van (teveel) eiwitten en granen, produceert je lichaam een zuur. Door het ouder worden kunnen je nieren dit zuur steeds minder goed verwerken en er ontstaat in het lichaam een overschot aan zuren, die op hun beurt de spieren langzaam gaan aftakelen.

Dit verzuren van het lichaam is tegen te houden door het eten van basische en kaliumrijke groenten en fruit. Bij fruit zijn dit; vijgen, druiven, perziken en bananen. Bij de groente zijn dit; broccoli, koolsoorten, avocado’s, komkommer, bieten en wortelen.
Tekort aan Kalium

Veel kwaaltjes kunnen ontstaan door een kaliumtekort, oorsuizingen, oedeem maar ook slapeloosheid kan door kaliumtekort ontstaan. Maar ook door ziekte kan een kaliumtekort ontstaan, zo kan dit gebeuren als iemand heel erge diarree heeft of erg heeft gebraakt. Maar ook bij nierziekten, diabetes en diverse medicatie (geneesmiddelen met hormonen) kan een kaliumtekort ontstaan. Zelfs als iemand geopereerd is of een brandwond heeft kan kaliumtekort optreden. Maar ook overmatig gebruik van laxeer- en plasmiddelen zijn vaak boosdoeners voor een kaliumtekort.

Bij een kaliumtekort worden je spieren slap en zwak, hierdoor ontstaat onverklaarbare spierpijn, krampen. Maar ook een verstoorde hartfunctie zou door een tekort aan kalium kunnen ontstaan.

Opname van kalium kan worden bemoeilijkt door het drinken van koffie, alcohol, suiker en teveel zout.

Symptomen van kaliumtekort
Een lichte daling van de kaliumspiegel veroorzaakt normaal gesproken geen symptomen. Bij een ernstiger kaliumtekort kunnen onder meer de volgende verschijnselen en klachten optreden:
• verzwakte spieren en/of verlammingsverschijnselen
• spierkrampen
• vermindering van spierprikkels
• misselijkheid en verminderde eetlust
• duizeligheid
• lusteloosheid
• oedeemvorming in armen en benen
• obstipatie
• hoofdpijn
• blaaszwakte
• tijdelijke geheugenverlies of andere problemen, zoals slecht
geheugen, concentratiestoornissen, enz.
• slapeloosheid en prikkelbaarheid
• verhoogde bloeddruk
• in ernstige gevallen hartritmestoornissen en dan vooral bij
mensen met een hartaandoening

Bij een lichte kaliumtekort kan door het eten van kaliumrijk voedsel het probleem snel opheffen. Wanneer echter dit tekort is ontstaan door het gebruiken van plasmedicatie, altijd met de (huis)arts overleggen. Er zijn vele plasmedicatie in de handel die kalium sparend werken. Bij ernstige verschijnselen van kaliumtekort ook altijd naar de (huis)arts.

Bronnen van kalium
De beste manier om dagelijks voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen, is een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon.

De grootste kalium leveranciers zijn fruit en groenten, maar ook zit er kalium in melkproducten, vlees, aardappelen en volkoren granen.

Kaliumrijk fruit
• Banaan
• Zwarte bessen
• Druiven
• Abrikozen
• Meloen
• Pruimen
• Kiwi
• Aalbessen
• Kersen

Ook zijn er gedroogd fruit die veel kalium bevatten
• Vijgen
• Dadels
• Rozijnen
• Noten
• Abrikozen
• Banaan

Gedroogde peulvruchten met veel kalium

• Linzen
• Spliterwten

Verse groenten die rijk aan kalium zijn:
• Bloemkool
• Venkel
• Broccoli
• Biet
• Pompoen
• Selderij
• Schorseneren
• Wortelen
• Artisjok
• Champignons
• Spinazie
• Groene kool
• Peterselie
• waterkers